Wednesday 26 June 2013

Awas Bakteria Merata-Rata !

Assalamualaikum . .

Sekarang ni aku mengalami selesema yang agak terok . Nak tidoq pon susah . Pusing kiri selesema kiri , pusing kanan selesema kanan ja . Nak marah wooo . hahaha. Sekarang ni semua benda nak kena jaga , bukan setakat diri kita ja malah pemakanan jugak . Sekeliling kita ni ada berjuta-juta bakteria yang kita taktau kann ? percaya dak ? Aku nak bagi sikit kawasan hot spot bakteria dok berkampung . heheehe

1. TANGAN


Tangan kita ni kan paling mudah nak kena bakteria. Sebabnya macam-macam benda kita buat guna tangan. Yelah kan , bukak pintu guna tangan pastu pergi basuh berry , lepas tuu tekan lift , pegang roti and makan, Eiuwww ! bayangkan banyak mana dah bakteria yang masok dalam perot hampa tu tau .  Kalau makan bukan kenyang dengan makanan tapi kenyang dengan bakteria yang masok dalam perot hampa tuu . ehhee aku pon sama :D

2. TELEFON BIMBIT


Haaaa ! yang ni ramai orang buat sekali dengan aku lah yee . hehe . Dalam sehari patbelaskali dok pegang benda alah ni ja kan ? sambil makan pon pegang . tak penah lagi aku rasa kalau tiap kali nak main tipon laju-laju pegi basoh tangan dulu yedak ? kalau ada pon alah 1/3 ja aku rasa . Bakteria bukan setakat anak . Toknenek dia pon berkampung kat tipon mahai hengkau tuu . :D

3. TANDAS


Mak aii , tandas kat gambaq tuu aku rasa macam nak p tidoq guling-guling ja punyalah cantik. hihi . Tandas antara tempat yang paling banyak bakteria dan geng-geng bas sekolah dia. Bayangkanlah time hampa dok berry kan , banyak mana dah bakteria dok berterabur kot tandas tuu. Ish tak terkira aku ... haha So , tunggu apa lagi cuci lah tandas anda setiap hari :') Gunalah Mr Muscle baru tandas jadi macam dekat gambaq atas tu :D

4. BEKAS SAMPAH


Hai , sedih aku tengok luahan hati CikKul tuu. Kalau dekat rumah tu sentiasa lah bersih atau buang segala sampah dalam bekas sampah. Jangan tunggu sampai CikLat terkeluaq dulu baru nak p buang kan. Sampai jiran sebelah boleh bau busuk sampah tu nokss. Bakteria cukop suka tempat yang kotoq , basah ni. Bekas sampah dekat rumah kita tu kena lah tutup baik-baik sebab nak elakkan CikLat atau CikPas masok berumah situ pulak kan. :)

5. DUIT SYILING


Kenapa duit syiling ?? mesti ada yang tanya kann ? haha . Ok aku nak cerita ni. Sabaq sat nahh . hehe. Duit syiling memang nampak indah ja kat mata sapa-sapa pon kan. Yelah , duit sapa nak tolak dak ? Tapi awas ! syiling salah satu tumpuan bakteria sebenarnya kerana duit syiling sentiasa bertukar tangan dari satu orang ke satu orang yang lain. Hari ni kita beli eskrim dekat PakTam, bagi 20sen . Esok duit tu akan ada dekat tangan anak MakBedah. So , bakteria akan terus merebak ke tempat lain ...




Sentiasolah guno kaedah cuci tanggan ni supaya bakteria takdo nok melekat dokek ekau tu yooo ~


smile :) ok bye !

2 comments:

  1. berkenan kat duit syiling tu je...tapi memng betol pun..apatah lg syiling2 lama..nak tengok syiling mai jengah blog AHK..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm , ada banyak lagi tempat banyak bakteria ni kan . ok bg blog awak eh ?

      Delete